Rocksteady

Nem jellemző a zenetörténeti stílusokra, hogy pontos évszámokkal jelezhető a születésük. Ez az 1966-ban keletkezett rocksteady-vel másképp van. A történet szerint ebben az évben Jamaicán különösen meleg volt a nyár, és a sound systemeken le kellett lassítani a Ska felvételeket, hogy tovább bírja a közönség a táncot.

 

Gladstone Anderson zongorista szerint Lynn Taitt, trinidadi születésű gitáros játszotta a legnagyobb közvetlen szerepet a rocksteady kialakulásában, egy stúdiófelvétel alkalmával. A többi stílusalakító zenész között volt Jackie Mittoo billentyűs, Tommy McCook szaxofonos, Winston Grennan dobos, Jackie Jackson basszusgitáros.

 

A stílus, mely a nevét Alton Ellis – Rocksteady című száma után kapta, nemcsak tempójában különbözik a ska-tól. Jóval nagyobb szerepet kap benne, az eddigi walking bass helyett hangsúlyeltolásos dallamokat játszó basszusgitár. Új hangszerelési megoldás a basszusgitár szólamot egy oktávval feljebb megerősítő plusz gitár szólama és az egyre gyakoribb, pumpáló ritmikát játszó Hammond-orgona. A rocksteady dallamosabb, ének-központúbb lesz, mint elődje, főleg az amerikai soul hatásai érződnek rajta. Ez a ska-nál még jobb terepet biztosít az olyan, úgynevezett vocal harmony group-ok kibontakozásához, mint a Gaylads, a Kingstonians, a Techniques, a Jamaicans, Paragons, Pioneers, Melodians, és Maytals.

 

A rocksteady dalszövegei a szerelem és a jamaicai alsó-középosztály beli rudeboyok kultúrájának tematikája köré íródnak. A műfaj Angliába is hamar eljut és Desmond Dekker által rendkívül népszerű lesz. A jamaicai zeneipar rohamos fejlődése egyre több zenésznek tette lehetővé a felvételek készítését a 60-as évek második felében.

 

Nagy népszerűségnek örvendett a Toots and the Maytals együttes. A Maytals zenéjében érezhető az amerikai funk zene hatása is, például a Funky Kingston című dalban. A rocksteady hullám egészen rövid ideig, 1968-ig tartott, amikor a még lassabb reggae kezdte átvenni a műfaj helyét. A rocksteady és Roots reggae műfajok alakulásában meghatározó szerep jutott Lynn Taitt és Ernest Ranglin gitárosoknak, Jackie Mittoo és Winston Wright billentyűsöknek, akik játékán érződik, hogy a roots reggae-hez közel álló funk zene is eljutott Jamaicára.

 

 


 ~ Köszönet a PASO billentyűsének, Benkő Dávidnak!
forrás: Benkő Dávid János: Jazz és Jamaica (2010)  ~