Reggae

A reggae-stílus keletkezését 1968 körül jegyzik és az Upsetters – Return of the Django, illetve a Maytals – Do the Reggay című számával fémjelzik, mely utóbbiból vélhetően a neve is ered.

A reggae megnevezést tágabb értelemben szokták használni az összes jamaicai zenére, beleértve a Ska, Rocksteady, Roots, Dub, Dancehall műfajokat is. A reggae-t gyakran összefüggésbe hozzák a rasztafári mozgalommal, ami befolyással volt számos kiemelkedő reggae zenészre a ’70-es, és ’80-as években.

A reggae számok a rasztafarinizmuson kívül  sok egyéb témát is érintenek. Ilyenek a szerelem, a szexualitás, és olykor a társadalom kemény bírálata.

 

Eredete

Az előfutára a ska és a rocksteady volt a ’60-as években. 1963-ban Jackie Mittoo a The Skatalites nevű ska együttes zongoraművésze felkérést kapott Coxsone Doddproducertől, hogy gyűjtsön össze zenészeket és csináljon eredeti zenét a Studio One stúdióban. Mittoo, a dobos Lloyd Knibbs segítségével a tradicionális ska ütemet is felhasználta a reggae-hez, ám a folyamat végére ritmus lelassult.

Bob Marley

A reggae-t később Bob Marley tette világszerte népszerűvé, aki karrierje kezdetén a rocksteady műfajban is alkotott. A ’60-as évek végére a reggae-t már az Egyesült Királyságban is játszották a rádióban, John Peel műsorában. A reggae-zene a jamaicai zenék közül az első, melyre határozottan rányomja a bélyegét a jamaicai vallás, a rastafari mozgalom.

 

Az 1930-as években Jamaicán megjelenő követői által vallás helyett az Élet útjának nevezett mozgalom az Ószövetségre épül és Hailé Szelasszié etióp császárt tartja a második megváltónak. A Rastafarinak három csoportja van, a Bobo Ashanti, a Twelve Tribes of Israel és a Nyabinghi.

A rasta-kultúra fontos része, az afrocentrizmus, mely a feketék Afrikába való visszatéréséről szól. Ezzel magyarázható, hogy a rasta vallási zene szinte kizárólag afrikai motívumokból áll. A rasta-dobolás és azon belül is a Nyabinghi dobolás igen fontos szerepet játszik a jamaicai zenék ritmusvilágának kialakulásában, ami a reggae-ben a leginkább tetten érhető. A nyabinghi ritmusok nagy részét Count Ossie találta ki, a jamaicai kumina dobolás és Babatunde Olatunji nigériai dobos felvételeinek hatására.

 

Stílusok

Manapság Jamaicában az olyan új stílusok, mint a Dancehall vagy a Ragga a legnépszerűbbek. Ezek a stílusok keverik a Dub technikáit, a reggae hangszereit, továbbá a hip hop és a drum and bass különféle elemeit is. Ebben a stílusban alkottak olyan művészek is, mint U-Roy és Dillinger, aki zenéjével az egész világra hatással volt. A jamaicai DJ Kool Herc is felhasználta, mikor létrehozott egy új stílust, amiből később a hip hop és a rap nőtt ki.

Napjaink legismertebb jamaicai reggae-dancehall énekese Sean Paul, aki az egész világgal megismertette a modern jamaicai ritmusokat, és szintén ő az a jamaicai előadó, aki Bob Marley után huzamosabb ideje tudja uralni a slágerlisták élét.

 

Cannabis

A Cannabis használatának bemutatása dalszövegekben és az albumborítókon összekapcsolódott a reggae-vel a ’70-es évek óta. Bob Marley híres Catch a Fire albumborítója, ami egy hatalmas marihuánás cigarettát szívva ábrázolja, nagyon vitatott téma volt abban az időben. Peter Tosh is gyakran jelent meg marihuánás cigarettával a kezében, és dalaiban is gyakran megjelent a cannabis (például a Legalize It című számában).

 

 


 ~ Köszönet a PASO billentyűsének, Benkő Dávidnak!
forrás: Benkő Dávid János: Jazz és Jamaica (2010)  ~